پای دیابتی

دیابت می تواند بسیاری از قسمت های بدن از جمله پاها و پاشنه ها را درگیر کند. طبق آمار موسسه دیابت آمریکا (ADA) , حدودا 6/23 میلیون آمریکایی (8/7 کل جمعیت امریکا) به دیابت مبتلا هستند. آمار نشان می دهد میزان ابتلا به دیابت در کشور ما از این هم بدتر و معادل رقم 8 درصد است که البته منابع غیر رسمی می گویند این رقم در برخی استان های کشور به مرز 33 درصد نیز رسیده است.

فرد مبتلا به دیابت باید توجه خاصی نسبت به پاهایش مبذول دارد. یک مساله بسیار کوچک در افراد عادی در فرد دیابتی یک معضل بسیار بزرگ است. طبق آمار موسسه دیابت آمریکا, 60 درصد از قطع عضوهایی که به دنبال تصادفات و اسیب های کاری ایجاد نشده اند, مربوط به دیابت است.

دیابت می تواند به طرق مختلف پاها را درگیر کند. اولین آن ها عفونت است که یکی از شایع ترین اختلالات پای دیابتی است. به دنبال تضعیف سیستم ایمنی بدن, توانایی فرد دیابتی برای مقابله با عفونت ها کاهش می یابد. درمان زودهنگام عفونت، امری قطعی و ضروری است. اگر فرد نسبت به درمان عفونت غفلت کند, نهایتا این مساله منجر به گانگرن, زخم, عفونت استخوان و حتی قطع عضو می شود.

زخم پای دیابتیک

از دیگر معضلات حاصل از دیابت می توان به نوروپاتی اشاره کرد که متعاقب آن توانایی احساس و ادراک درد و نیز توانایی درک تغییرات و درجه حرارت پوست در فرد مبتلا به شدت کاهش می یابد. این عامل باعث می شود که فرد مشکلات پا را به خوبی درک نکند و به آن ها توجهی نکند. همچنین تعریق طبیعی پوست از بین رفته و به دنبال آن پوست کاملا خشک شده و ترک بر می دارد و به آسانی دچار عفونت می شود. 60 تا 70 درصد مبتلایان به دیابت دچار درجات خفیف تا شدید نوروپاتی هستند.

در پای بیمار دیابتی, حتی یک زخم کوچک مانند تاول به دنبال پوشیدن کفش تنگ می تواند مشکلات بسیار زیادی برای بیمار ایجاد کند. دیابت باعث کاهش جریان خون می شود و لذا سرعت ترمیم عضو را به شدت کاهش می دهد. التیام نیافتن زخم، خطر عفونت را به دنبال دارد. عفونت در مبتلایان به دیابت به سرعت منتشر می شود. اگر مبتلا به دیابت هستید باید هر روز پاهای خود را بررسی کنید. به زخم های مختلف ( زخم های سطحی و عمقی), خراشیدگی های پوستی, مناطق تحت فشار, قرمزی پوست, گرم شدن پوست و تاول های ایجاد شده کاملا دقت کنید. میتوانید برای بررسی از شخص دیگری کمک بگیرید یا از آیینه استفاده کنید. ارزیابی پا در بیماران دیابتی بسیار مهم است و انجام صحیح این کار توسط متخصص فیزیوتراپی جهت تجویز کفش و نیز ارایه نکات مراقبتی و مهم در هنگام پوشیدن کفش می تواند برای فرد دیابتی بسیار کمک کننده باشد.

در گروه توانبخشی مراکز پاپزشکی دکتر فووت کلیه زخم ها در پا ، ابتدا توسط پزشک عمومی ویزیت و آزمایش های لازم بر روی آن انجام شده و سپس به متخصص عفونی سپرده می شود. متخصص نوع عفونت را تشخیص و بیمار را به جراح عمومی ارجاع می دهد. جراح در صورت نیاز دبرید کرده و به منظور انجام پانسمان های خاص، بیمار را به سیستم پرستاری می فرستد. از این جا مراحل درمانی و بسته شدن زخم، لیزر درمانی و... انجام و زخم هماهنگ با دارو درمانی به سمت بسته شدن پیش می رود.

مراکز پاپزشکی دکتر فووت با داشتن کادر فوق متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره و درمان به بیماران زخم پای دیابتیک می باشد.

تماس با ما

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree