انحراف پا در کودکان

  

 روند رشد و تکامل نوزادان از بدو تولد تا 8 سالگی
دوران کودکی و نوپایی، دورانی تکرارناشدنی، اثرگذار و حساس در روند رشد و تکامل است که هرگونه کاستی و نقصانی در آن به خسارت های غیرقابل جبران منجر خواهد شد. پس شناخت و درمان به موقعه ناهنجاری های اسکلتی و ساختاری می تواند از بسیاری مشکلات جدی و گاها جبران ناپذیر بزرگسالی جلوگیری کند.
شایع ترین مشکلات استخوانی کودکان و نوجوان در حال حاضر انحرافات پاشنه و زانو (زانوی ضربدری و پرانتزی) است که در حالت ایستاده بررسی می شود و گذاشتن پنجه به داخل و خارج هنگام راه رفتن است که می تواند در اینده منجر به مشکلات فراوانی از جمله آرتروز, مشکلات مفصل و تعادل شود.
در اینجا به بررسی و تشخیص این ناهنجاری ها می پردازیم:
زانوی پرانتزی
بدشکلی های زاویه دار اندام های تحتانی در کودکان به طور شایع علت مراجعه والدین کودکان به کلینیک های ارتوپدی است. این حالت زاویه دار شدن استخوان های ساق و ران و فاصله گرفتن زانوها از هم است. پاهای پرانتزی در دوره نوزادی ۱۵ درجه است و در یک سالگی به ۱۰ درجه می رسد و در ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی به حد طبیعی می رسد.
زانوی ضربدری
در این حالت زانوها به هم چسبیده اند، قوزک پاها بیش از دو سانتی متر از هم فاصله دارند. ممکن است تا چهار سالگی زانوها به طور طبیعی حالت ضربدری داشته باشند اما تا شش سالگی برطرف می شود.
صافی کف پا
یکی دیگراز اختلال هایی که والدین ممکن است با آن مواجه شوند صافی پای کودک است این اختلال غالبا بعد از 3 و نیم سالگی و زمانی که پا ساختار طبیعی خود را پیدا می کند، نمایان می شود. اصطلاح صافی کف پا زمانی به کار برده می شود که قوس طولی داخلی کاهش پیدا کرده باشد و می تواند همراه با انحراف پاشنه به سمت بیرون باشدکه بسته به میزان آن می تواند باعث درد و حتی ناپایداری مچ پای فرد شود.

چرخش پا به سمت داخل و خارج هنگام راه رفتن
یکی دیگر از مشکلات شایع چرخش پا به داخل و خارج است که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. چرخش یا از ناحیه مچ پا به وجود می آید یا خیلی اوقات از ناحیه استخوان ران در لگن ایجاد می شود.
چرخش پا به داخل یا خارج اغلب توسط والدین در هنگام راه افتادن بچه مشاهده می شود، اما کودکان در سنین مختلف و به دلایل متعدد ممکن است به این مشکل دچار شوند. گاهی اوقات، چرخش شدید پا به داخل می تواند باعث شود کودکان تلوتلو خورده یا در هنگام راه رفتن انگشتان پای آنها به پاشنه پای دیگر گیر کند. در اکثر کودکان کمتر از 8 سال، چرخش پا به داخل بطور خودکار بدون نیاز به استفاده از آتل، بریس، عمل جراحی، یا سایر روش های درمانی بر طرف می شود. به هر حال در صورتی که کودک به خاطر چرخش پا به داخل با درد، ورم یا لنگیدن مواجه شود، این شرایط می بایست توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

تماس با ما

سایت شما برای نمایش بهتر نیاز به استفاده از کوکی دارد Cookie policy. I accept cookies from this site.Agree